Usein kysytyt kysymykset
Tältä sivulta löydät vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin. Jos et löydä vastausta kysymykseesi, kattavamman avun saat asiakaspalvelustamme: tuki@ekukka.fi
1. Tilaaminen
Miten tilaan kukkia?
1. Hae lähimmät kukkakaupat katuosoitteella ja valitse toimitus- tai noutopäivä
2. Valitse mieleisesi kukkakauppa
3. Klikkaa kukat ostoskoriin, lisää kortti, valitse toimitustapa, täytä vaadittavat tiedot ja maksa tilaus
Miten kukkakaupat järjestyvät hakutuloksiin?
Annettua katuosoitetta lähin kukkakauppa näkyy hakutuloksissa ensimmäisenä.
Miten tilaan kukkia kahdesta eri kukkakaupasta?
Tilaaminen tapahtuu yhdestä kukkakaupasta kerrallaan. Tee kaksi eri ostosta.
Miten tilaan kukkia kahteen eri osoitteeseen?
Samaan tilaukseen ei voi liittää kahta eri toimitusosoitetta. Sinun pitää tehdä kaksi erillistä tilausta eri osoitetiedoilla.
Mitä tarkoittaa, että kukat sidotaan kaupan valikoiman tai sesongin mukaan?
Leikkokukkien saatavuus vaihtelee vuodenajan ja kukkakaupan valikoiman mukaan. Tämän takia tuotekuvat ovat suuntaa antavia.
Miten lisään viestin kukkalähetykseen?
Paina “Lisää kortti” -painiketta kassasivulla, valitse haluamasi kortti ja kirjoita viesti tekstikenttään. Voit valita kortin myös verkkokaupan Kortit-kategoriasta.
Voinko lähettää kukkia nimettömänä?
Emme luovuta henkilötietoja ilman suostumusta. Tilauslomakkeeseen tulee täyttää oma etunimi ja sukunimi. Jos et mainitse nimeäsi viestissä kukkien saajalle, kukat toimitetaan nimettömästi (yleinen tietosuoja-asetus, GDPR).
Miten voin muuttaa tilausta?
Jos olet edennyt ostotapahtuman viimeiseen vaiheeseen ja maksanut tilauksen, tilausta ei voi enää muuttaa. Jos kuitenkin haluat tarkentaa tilausta, ota yhteys siihen kauppaan, josta olet tuotteet tilannut. Yhteystiedot löytyvät tilausvahvistuksesta, joka on saapunut sähköpostiisi.
2. Toimitus
Mitä toimitustapoja on käytössä?
Voit valita toimituksen haluamaasi osoitteeseen tai noutaa tilauksen kukkakaupasta. Osa kukkakaupoista tarjoaa erikoistoimituksia esimerkiksi noutopisteeseen.
Miten tilaan hautajaiskukat suoraan kirkkoon/kappeliin?
Osalla kukkakaupoista on valittavana erikoistoimitus kirkkoon/kappeliin. Jos ei, voit valita kassasivulla “Toimitus perille asti” ja syöttää osoitteeksi kirkon/kappelin osoitteen.
Minkä hintainen toimitus on?
Jokaisella kukkakaupalla on omat toimitushinnat ja -alueet. Toimitusmatkat ilmoitetaan linnuntienä.
Mistä tiedän, milloin kukat on toimitettu vastaanottajalle?
Saat sähköpostiisi toimitusvahvistuksen, kun kauppias on kuitannut tilauksen valmiiksi.
Saanko valita toimitusajan?
Tilauksen toimitusaika määräytyy toimittavan kukkakaupan toimitusaikojen mukaan. Tällä hetkellä toimitusajan valitseminen ostopolussa ei ole mahdollista. Jos sinulla on erityistoiveita toimitusajan suhteen, ota yhteyttä kukkakauppaan ennen tilaamista.
Soitetaanko vastaanottajalle ennen toimitusta?
Vastaanottajalle soittamisessa etukäteen on kauppakohtaisia eroja. Jos sinulla on tarkkoja toiveita toimituksen suhteen, voit kirjoittaa ne kassasivulla “Huomioita tilaukseen” -kenttään.
Mitä jos vastaanottaja ei ole kotona?
Toimitus sisältää yhden toimituksen ilmoitettuun paikkaan. Jos tilauksen vastaanottaja ei ole paikalla, niin tilaus voidaan jättää ovelle sään salliessa tai viedä takaisin kukkakauppaan. Jokaisessa edellä mainitussa tapauksessa kukkien toimittaja jättää tilauksen vastaanottajalle ilmoituksen, jossa kerrotaan miten tilauksen saa lunastettua. Mikäli toimitus ei onnistu kukkakaupasta johtumattomista syistä, tilaajalla ei ole tilauksen peruutusoikeutta.
3. Maksaminen
Mitä maksutapoja on käytössä?
Käytämme Paytrailin maksupalvelua. Voit tarkistaa ajankohtaiset maksutavat täältä.
Maksoin tilaukseni vahingossa kahteen kertaan. Mitä teen?
Ota yhteyttä eKukan asiakaspalveluun: tuki@ekukka.fi
Miksi maksu ei onnistu?
Maksun epäonnistumiseen voi olla useita eri syitä. Lähetämme n. 60 minuutin kuluttua tilauksen keskeytymisestä sähköpostin, josta pääset kokeilemaan uudelleen ostoskorin maksamista. Voit yrittää maksamista toisella maksutavalla. Vain maksetut tilaukset välitetään kukkakauppiaille. Jos maksujen kanssa on haasteita jatkuvasti, ota yhteyttä omaan pankkiin.
eKukka ja Paytrail ilmoittavat mahdollisista huoltokatkoista ja häiriöistä.
Maksoin tilauksen mutta sain sähköpostiini viestin, jossa kerrottiin tilauksen jääneen kesken
Joskus tilauksesta muodostuu kaksi eri tilausnumeroa. Näin voi käydä, jos palaa muokkaamaan tilausta maksusivulta. Jos olet saanut myös tilausvahvistuksen eri tilausnumerolla, kaiken pitäisi olla kunnossa. Voit ottaa myös yhteyttä eKukan asiakaspalveluun: tuki@ekukka.fi
Mistä saan kuitin?
Kuitti lähetetään sähköpostiisi tilausvahvistuksen yhteydessä. Kuitti on myös tallennettavissa sivustollamme heti tilaamisen jälkeen. Oma eKukan jäsenenä kuitit tallentuvat automaattisesti jäsentilillesi ja pääset tarkastelemaan niitä myös jälkikäteen.
Voinko maksaa ulkomailta?
Voit. Jos sinulla ei ole suomalaisia pankkitunnuksia, sinun tulee käyttää maksutapana korttia tai Apple Payta.
Mitä maksutapoja on tarjolla yrityksille?
Yrityksille tarjotaan maksutavaksi Alisa-yrityslaskutusta. Lue lisää palveluistamme yrityksille.
4. Palautukset ja hyvitykset
Voinko palauttaa tuotteen?
Tuoretuotteilla ei ole kuluttajansuojalain mukaista palautusturvaa, ellei tuotteessa ole todellista ja osoitettua vikaa. Peruutetuista tilauksista veloitetaan peruutuksesta aiheutuvat todelliset kulut, jotka vähennetään tilauksesta maksetusta summasta. Maksupalautukset ohjataan asiakkaan ilmoittamaan paikkaan.
Miten teen reklamaation?
Jos syystä tai toisesta et ole tyytyväinen tilaukseen, niin on ensiarvoisen tärkeää, että otat yhteyttä välittömästi, viimeistään kolmen vuorokauden sisällä toimituksen vastaanottamisesta, tilauksen toimittaneeseen kauppiaaseen. Tämä on tärkeää varsinkin tuoretuotteiden kohdalla, jotta havaitut virheet ovat mahdollisimman pian korjattavissa. Tilausvahvistuksesta löydät toimittavan kaupan tiedot. Reklamaatioiden tulee sisältää selkeät kuvat tuotteesta ja siinä mahdollisesti olevasta viasta. Kauppiaalla on oikeus olla käsittelemättä myöhässä olevia tai kuvattomia reklamaatioita.
Tein reklamaation kauppiaalle, mutta emme päässeet sopuun
Olemme eKukassa kiinnostuneita siitä, että mahdollisissa reklamaatiotilanteissa syntyy osapuolten välille sopu. Voit ottaa meihin yhteyttä tuki@ekukka.fi
Kuinka kauan maksun hyvityksessä kestää?
Hyvitys näkyy viimeistään 5 pankkipäivän kuluessa maksuvälineelläsi.
5. Oma eKukka
Mikä on Oma eKukka?
Oma eKukka on asiakastili, jonka avulla nopeutat kukkien tilaamista tallentamalla omat yhteystietosi ja säilytät ostoskorisi sisällön, vaikka vaihtaisit laitetta. Löydät myös helposti aiemmat tilauksesi ja niiden kuitit. Lue lisää ja liity tästä!
Maksaako liittyminen?
Oma eKukkaan liittyminen ei maksa mitään.
Miksi en pääse kirjautumaan tai palauttamaan salasanaa?
Sähköpostisi on jäänyt vahvistamatta käyttäjätilin luomisen yhteydessä. Ota yhteyttä eKukan asiakaspalveluun: tuki@ekukka.fi